دستگاه گوارش
۱۳۹۴-۱۲-۰۵
تغذیه در دوران بلوغ
۱۳۹۴-۱۲-۱۴

بلوغ و ضرورت انجام فعالیت بدنی

مقدمه

ورزش مناسب باعث افزایش ظرفیّت شخصیّتی نوجوان می شود و تحمل او را در برابر مشکلات زندگی بیشتر می کند. تمرين هاي منظم و فعاليت های بدني به كودكان و نوجوانان كمك مي‌كند تا استخوان ها، عضلات و مفاصل سالمي داشته باشند؛ وزن بدنشان متناسب باشد و نيز فعاليت هاي بدني در عملكرد قلب و ريه نيز تاثير بسزايي دارد. اين امر در ايجاد هماهنگي حركت مشاركت نموده و به پيشگيري و تنظيم اضطراب و افسردگي كمك مي‌كند.‏

بازيها و ساير انواع فعاليت ‌هاي بدني به نوجوانان اين فرصت را مي‌دهد كه خود باوري و اتكاء به نفس داشته باشند و لذت موفقيت و مشاركت و اتحاد جمعي را احساس كنند. اين اثرات مثبت همچنين به كاهش خطرات ايجاد شده به وسيله روش‌هاي زندگي پر استرس و بي‌تحركي كه در نوجوانان امروزي بسيار شايع است كمك مي‌كند. پرداختن به فعاليت بدني منظم مي‌تواند باعث پرورش ساير رفتارهاي بهداشتي مثل پرهيز از سيگار، مواد مخدر و رفتارهاي خشونت‌بار گردد و نيز كودكاني كه فعاليت بدني بيشتري دارند نتايج تحصيلي بالاتري نيز كسب كرده‌اند.

بدین جهت به دختران وپسران نوجوان توصیه میشود كه ورزش وفعاليت بدني وجسمي، بخش مهمي از برنامه و فعاليتهاي روزانه يا هفتگي آنها را تشكيل دهد تا از لحاظ بدني، تناسب اندام و آمادگي جسمي از سلامت بهتر و بيشتري برخوردار باشند. ورزش مناسب سبب مي شود تا نوجوان در برابر مشكلات زندگي صبر و تحمل بيشتري داشته باشد. در دوران عادت ماهيانه نيز انجام ورزش بخصوص ورزشهاي سبك براي دختران و بانوان نه تنها منعي ندارد بلكه توصيه نيز مي شود. حتي انجام بعضي از ورزشهاي سبك در دوران قبل از عادت ماهيانه ممكن است تا حدودي مشكلات جسمي ورواني آن دوره را تسكين دهد بنابراين به دختران توصيه كنيد كه ورزشها وتمرينهاي بدني در دوران عادت ماهانه نه تنها ضرري ندارد بلكه سبب نشاط وسلامتي جسمي ورواني آنان مي شود.پس در اين دوران ،استراحت مطلق وماندن در رختخواب ضرورتي ندارد وهر فرد مي تواند كارهاي روزمره ي خود را مانند رفتن به مدرسه ،ورزشهاي سبك را انجام دهد.بنابراين شركت در ورزشهاي فردي وگروهي در دوران بلوغ بر تندرستي جسمي،روحي ورواني وحل مشكلات رفتاري فرد تأثير بسزايي دارد.

نوجوانان بايد در دوران بلوغ روزانه دو تا سه ساعت پس از صرف غذا به طور مستمر 35 تا 45 دقيقه ورزش کنند. برنامه فعاليت‌هاي ورزشي، بايد با در نظر گرفتن استعدادهاي ذهني، جسمي و نيازهاي تربيتي نوجوانان، انتخاب شود تا بيشترين تأثير تربيتي را در پي داشته باشد. مرحله پیش‌بلوغ و دوران بلوغ یکی از بحرانی‌ترین دوره‌های رشد انسان محسوب می‌شود. برای دستیابی به حداکثر راندمان رشد و نمو، انجام فعالیت‌های ورزشی توأم با رعایت یک برنامه غذایی متعادل و مناسب قویا توصیه و تاکید می‌گردد. علاوه بر تکامل جسمی، تکامل روانی، شکل‌گیری شخصیت و بالفعل شدن استعدادها مانند بروز مهارت‌های تخصصی ورزشی نیز از ویژگی‌های دوران بلوغ محسوب می‌شود. در دوران کودکی و قبل از بلوغ، ظرفیت انجام فعالیت‌های ورزشی در دختران و پسران کاملاً با یکدیگر قابل مقایسه می‌باشد، اما با پیشرفت مراحل بلوغ تغییرات و واگرایی چشمگیری بین دو جنس آشکار می‌شود. چه در دختران و چه در پسران فعالیت‌های منظم ورزشی سبب دستیابی به حداکثر رشد ماهیچه ناشی از پروسه بلوغ، افزایش توان هوازی و بی‌هوازی، افزایش توان کلی بدن، افزایش قدرت عضلانی و استقامت شده که همه این موارد معیارهای مهمی جهت افزایش راندمان فعالیت‌های فیزیکی محسوب می‌گردند. گسترش توانایی‌ها در پسران چشمگیرتر است، چون تجمع چربی بیشتر در بدن دختران طی بلوغ، تا حدی سبب کاهش برخی توانایی‌های ورزشی می‌شود. لزوم و اهمیت ورزش و تمرینات ورزشی برای هر دو جنس در سنین مختلف، مورد تأیید محققین است. به طور کلی ورزش و تحرک بر رشد عمومی بدن تأثیر می گذارد. رشد و تکامل دستگاه عصبی و دستگاههای حرکتی ( عضلات و استخوانها ) با یکدیگر در ارتباطند و هر چه ارتباط دستگاه عصبی با دستگاههای حرکتی بیشتر و گسترده تر شود، حرکات پیچیده شکل گرفته و هدفمند می شوند. در مورد نقش ورزش در پیشرفت رشد ، سلامتی و آمادگی جسمانی کودکان و نوجوانان، تحقیقات متعددی انجام شده است. در این تحقیقات تأثیر ورزش را بر روی رشد و آمادگی جسمانی، همچنین نشاط دختران دانش آموز نشان دادند و مشخص گردید، دخترانی که ورزش می کنند دارای بدنی انعطاف پذیر و فعال هستند.

باید توجه داشت که اهمیت ورزش، منحصر به سنین کودکی و نوجوانی نیست. در سنین بالا، ورزش برای جلوگیری از پوکی استخوان ، اضافه وزن و ناراحتی های قلبی و عروقی ، همچنین برای پر کردن اوقات بیکاری و جلوگیری از افسردگی و روان پریشی توصیه می شود . رشد در دوران کودکی تحت تأثیر فاکتورهای متعددی است (مانند: هورمون رشد و فاکتورهای رشد)، درعین حال هورمونهای دیگر و نوع تغذیه نیز بر رشد تأثیر دارند. رشد قدی با رشد استخوانهای دراز همراه است. رشد قد در دختران در سنین 16 تا 17 سالگی و در پسرها تقریباً در 18 سالگی پایان می‌یابد، ولی از این سن به بعد رشد قدی بصورت ناچیزی انجام می‌شود که مربوط به دراز شدن طول ستون مهره‌ها است. در صورت عدم فعالیت بدنی، رشد استخوانها کاهش می یابد. با توجه به این که دانش آموزان روزانه چند ساعت در کلاس‌های درس روی نیمکت می‌نشینند، حتی اگر نوع نشستن آنها مناسب باشد و نیمکت نیز استاندارد باشد، در آنها احساس خستگی فیزیکی بوجود می‌آید و چنانچه نوع نشستن مناسب نباشد و یا نیمکت مطابق استاندارد نباشد، در دراز مدت موجب اختلالات ساختاری می‌شود که Scoliosis و ایجاد شکلC مانند در مهره‌ها، از آن جمله است.

طبق آمار ‌بعضي از دختران در سن 7 سالگي بالغ مي‌شوند كه اين بلوغ زودرس موجب كوتاهي قد در نوجوانان دختر مي‌شود.متاسفانه 6 درصد از كودكان در سنين مدرسه چاق مي‌شوند و بر اساس آمار، ‌برخي از دختران در سن 7 سالگي بالغ مي‌شوند و تغييرات سن بلوغ از بعد رواني دختري كه در حدود سن 7 تا 9 سالگي به بلوغ جسماني مي‌رسد تا زماني كه به بلوغ اجتماعي برسد با يك خلاء زماني پنج شش ساله مواجه بوده و در معرض مشكلاتي مثل پرخاشگري،‌ انزواطلبي و حس استقلال طلبي قرار مي‌گيرد.

يكي از راهكارهايي كه با استفاده از آن مي‌توان هم بلوغ زودرس نوجوانان را به تاخير انداخت و هم از حس انزواطلبي آنها جلوگيري كرد؛ عضويت نوجوانان در گروه‌هاي ورزشي است. احساس شادماني و نشاطي كه در محيط ورزشي وجود دارد باعث خود كنترلي نوجوانان از لحاظ جسماني و رواني شده و به آنها كمك مي‌كند كه خلاء ميان بلوغ جسماني و بلوغ اجتماعي را پر كنند. بايد به نوجوانان كمك كرد تا با مديريت بر خود بتوانند از مرحله گذار به جواني عبور كنند و همانطور كه متوليان تعليم و تربيت اصرار دارند اين مرحله با كمترين آسيب طي شود.

نوجواناني كه به مرحله بلوغ مي‌رسند، دچار تغييرات و تحولاتي در بعد رواني و جسماني مي‌شوند. تغييرات جسماني مانند افزايش قد، بروز صفات ثانويه جنسي و تمايلاتي كه بوجود مي‌آيد بايد به شكلي صحيح مهار شوند. همچنین با نهادينه كردن ورزش در سازمان آموزش و پرورش، تربيت بدني و شهرداري به راحتي مي‌توان ورزش را اشاعه داد.

custommer-club

باشگاه مشتریان

با عضویت در باشگاه مشتریان پارک علمی پروفسور بازیما، علاوه بر امکان استفاده از کلیه امکانات سایت وب بازیما، فرصت این را خواهید داشت که از اطلاع‌رسانی‌های ما جهت مراسم و کارگاه‌هایی که به به مناسبت‌های مختلف برگزار می‌شوند مطلع شوید و از تخفیفات موسمی ما برای بازدید از پارک و شرکت درکارگاه‌های عملی بهره‌مند باشید.
عضویت در باشگاه
pink-ribbon1

روبان صورتی

با توجه به اهمیت ویژه سلامت و آموزش دختران و بانوان و لزوم آشنایی آنها با ساختار بدنی خود و یافتن پاسخ سوالات مربوط به دوره های مختلف رشدی در «پارک علمی پروفسور بازیما» فضایی اختصاصی به نام روبان صورتی ویژه بانوان در نظر گرفته شده است. در این بخش بانوان می توانند اطلاعاتی در مورد تغییرات دوران بلوغ ، مراحل رشد جنینی در دوره بارداری، عوامل و رفتارهای پرخطر دوره بارداری و دوره یائسگی به دست آورند.
روبان صورتی

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *