بلوغ و ضرورت انجام فعالیت بدنی
۱۳۹۴-۱۲-۱۳
ابن سینا
۱۳۹۴-۱۲-۱۵

تغذیه در دوران بلوغ

مقدمه

دوران بلوغ یکی از مهم ترین دوره‌های زندگی است، چرا که در این دوران جهش رشدی اتفاق می‌افتد. رشد نوجوانان، به خصوص دختران در این دوران تسریع می شود و در نتیجه نیاز به مواد مغذی در آنها افزایش پیدا می‌کند و در صورتی که از طریق یک برنامه غذایی متعادل، متناسب و متنوع به این نیاز پاسخ داده نشود، امکان رسیدن به رشد مطلوب به دست نخواهد آمد و دختران بیشتر در معرض خطر ابتلا به انواع بیماری‌ها قرار می‌گیرند.متاسفانه در این دوران پراهمیت که باید دختران از کلیه گروه‌های غذایی دارای مواد حیاتی و مغذی مصرف کنند، اقدام به گرفتن رژیم‌های لاغری نامناسب می‌کنند.

دخترانی که با پیروی از رژیم‌های تک خوری و مصرف خیلی کم مواد غذایی لازم روزانه سعی در حفظ تناسب اندام خود دارند، از سفره غذایی که حاوی غذاهای سنتی مغذی و تلفیق شده با گروه‌های متعدد غذایی هستند، جدا شده و به غذاهای خارج از خانه یا فست‌فودها که در ظاهر خوشمزه و اشتها برانگیز، ولی فاقد مواد مغذی هستند، روی می‌آورند و با عدم مصرف سبزی‌های تازه یا پخته، شیر و لبنیات و منابع پروتئینی غنی از اسیدهای آمینه ضروی به روند رشد خود صدمه می زنند و رشدی را که از نظر افزایش قد و ساختار اساسی بافت‌های عضلانی و استخوانی و حتی سیستم دفاعی بدن‌شان باید صورت بگیرد، در معرض صدمات جبران ناپذیر قرار می‌دهند. بیشتر اینگونه جوانان، به خصوص دختران ، به کم خونی ، پوکی استخوان ، بی حوصلگی و افسردگی دچار می‌‌شوند و نه تنها سلامت و توانایی کار، فکر و اندیشه خود را کاهش می‌دهند، بلکه زمینه ابتلا به اغلب بیماری‌ها را در سنین میانسالی و سالمندی فراهم می‌کنند.

بسیاری از بیماری های خانم ها در سنین میانسالی مانند آرتروز ،فشار خون ، بیمارهای قلبی عروقی ، افزایش چربی خون ، دیابت و...، ریشه در تغذیه دوران نوجوانی و جوانی دارد. همچنین دخترانی که تمایل بیشتری به مصرف فست‌فودها به‌جای غذاهای سنتی دارند و به جای مصرف آب، دوغ و شیر، از نوشابه استفاده می کنند و تنقلات بی فایده ای مثل چیپس و پفک را جایگزین تنقلات سالمی مانند کشمش، نخودچی، بادام، پسته، گردو، کنجد، ذرت، انجیرخشک و خرما می‌کنند، بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری‌ها هستند. روی آوردن این افراد به مواد غذایی با ارزش، کمک شایانی به جهش رشد، افزایش قدرت دفاعی بدن و تامین انرژی لازم برای کار و فعالیت فکری آنها می‌کند.

از مهمترين مباحث در همه دوران زندگي بخصوص دوران بلوغ دختران نوجوان به تغذيه صحيح است . توجه به نيازمندي هاي سلامتي از قبيل تغذيه در نوجوانان بسيار حائز اهميت است ، نوجواني دوران رشد سريع جسماني و افزايش نيازهاي تغذيه اي است و کمبودهاي تغذيه اي ناشي از مصرف ناکافي مواد غذايي در دراز مدت با عوارضي چون تأخير رشد، آنمي و ... به همراه مي باشد. هرچند که يکي از اولويت هاي آموزش پزشکي بهبود و اثربخش نمودن آموزش تغذيه در دوران بلوغ است اما متأسفانه به عنوان مقوله اي است که هنوز نوجوان به ويژه دختران در مورد آن آگاهي و عملکرد مطلوبي ندارند . تحقيقات نشان داده است اکثر دختران نوجوان از آگاهي کافي در مورد مسائل دوران بلوغ از جمله تغذيه صحيح برخوردار نيستند ( 8/63% ). بيش از نيمي از دختران (56%) در رابطه با رعايت رژيم غذايي به خصوص تغذيه دوران بلوغ اظهار بي اطلاعي نموده و يا از روشهاي غلط تغذيه اي استفاده کرده بودند. بي اشتهايي عصبي، پرخوري عصبي، خوردن غذاهاي آماده Fast Food))، روي آوردن به سرگرمي هاي الکترونيکي و بازي هاي کامپيوتري در برهه اي از زندگي که نوجوان بايد اوج فعاليت هاي فيزيکي و تحرک را تجربه نمايد از فاکتورهاي تغذيه اي پرخطر و عادات غلط و ناصحيح مربوط به شيوه زندگي در دوران نوجواني است. از آنجایي که دختران نوجوان، بايد مادران سالم آينده باشند تغذيه صحيح دوران بلوغ براي اين گروه اهميت بيشتري مي يابد و گنجاندن همه گروه هاي غذايي و متنوع و وجود دست کم پنج وعده ميوه و سبزي براي رفع نيازهاي تغذيه اي در برنامه روزانه دختران نوجوان توصيه مي شود .

هرم غذایی

هرم غذايي يكي از ساده ترين ابزارها براي معرفي يك رژيم غذايي سالم و صحيح مي باشد. هرم غذايي همان طور كه در تصوير مي بينيد داراي 6 طبقه مي باشد كه در هر طبقه گروه هاي غذايي مختلفي قرار دارند. هر قدر از سمت قاعده (سمت پهن تر) هرم به سمت رأس يا نوك هرم نزديك تر شويم، مقدار نياز به مواد غذايي آن گروه غذايي كاهش مي يابد. اما اين به معني مهم تر بودن يك گروه غذايي نسبت به گروه ديگر نيست. يك فرد سالم بايد از تمام گروه هاي غذايي موجود در هرم استفاده كند و هيچ كدام از گروه هاي هرم قابل حذف نمي باشند. قاعده هرم‌(پايين هرم) شامل غلات است و توصيه مي كند كه انسان بايد بيش از هر گروه غذايي ديگر غذاهاي غله اي مصرف كند. گروه بعدي گروه سبزي و سپس ميوه ها هستند. گروه گوشت ها و شير از نظر مواد غذايي مثل پروتئين متراكم هستند و منابع بسيار مهمي از ويتامين ها و مواد مغذي مي باشند؛ ولي بايد تعداد واحدهاي آن محدود شود؛ زيرا اين غذاها چربي و كالري بالايي دارند.

چربي ها، روغن ها و شيريني ها فقط مثلث كوچكي را در بالاي هرم اشغال كرده اند و اين بدان معني است كه بايد آن ها را به مقدار كم مصرف كرد. اين نوع غذاها را به عنوان يك گروه اصلي غذايي معرفي نكرده اند و لذا مصرف آن ها اختياري است.

ادويه ها، قهوه و نوشابه هاي گازدار و چاي در هرم جايي ندارند؛ زيرا مواد مغذي را شامل نمي شوند؛ ولي باعث بهتر شدن طعم غذاها شده و همين طور مي توانند مانند چاي جنبه هاي مفيد غيرمغذي داشته باشند. منظور از گروه غذايي هرم، مواد غذايي هستند كه تقريباً ارزش غذايي يكساني دارند و به همين جهت مي توان آن ها را به جاي هم استفاده نمود.

منظور از تعادل در رژيم غذايي اين است كه از تمام گروه هاي غذايي به مقدار متعادل مصرف گردد. اگر شما برخي از گروه هاي غذايي را در رژيم روزانه خود بيشتر و برخي را كمتر از حد توصيه شده مصرف كنيد، يك هرم غذايي درهم ريخته خواهيد داشت كه براي سلامتي شما مضر است. منظور از تنوع اين است كه سعي شود از تمام مواد غذايي موجود در يك رژيم غذايي در طول روز استفاده شود. مثلاً نان، برنج يا ماكاروني در رژيم گنجانده شود يا سبزيجات با برگ سبز، سبزيجات نارنجي رنگ و ... در رژيم غذايي روزانه لحاظ گردد.

custommer-club

باشگاه مشتریان

با عضویت در باشگاه مشتریان پارک علمی پروفسور بازیما، علاوه بر امکان استفاده از کلیه امکانات سایت وب بازیما، فرصت این را خواهید داشت که از اطلاع‌رسانی‌های ما جهت مراسم و کارگاه‌هایی که به به مناسبت‌های مختلف برگزار می‌شوند مطلع شوید و از تخفیفات موسمی ما برای بازدید از پارک و شرکت درکارگاه‌های عملی بهره‌مند باشید.
عضویت در باشگاه
pink-ribbon1

روبان صورتی

با توجه به اهمیت ویژه سلامت و آموزش دختران و بانوان و لزوم آشنایی آنها با ساختار بدنی خود و یافتن پاسخ سوالات مربوط به دوره های مختلف رشدی در «پارک علمی پروفسور بازیما» فضایی اختصاصی به نام روبان صورتی ویژه بانوان در نظر گرفته شده است. در این بخش بانوان می توانند اطلاعاتی در مورد تغییرات دوران بلوغ ، مراحل رشد جنینی در دوره بارداری، عوامل و رفتارهای پرخطر دوره بارداری و دوره یائسگی به دست آورند.
روبان صورتی

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *